Wednesday, December 10, 2014

Kakitangan Awam Perlu Takaful Tak?


Bismillahirrahirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Di luar sana, bukan sahaja kakitangan awam seperti cikgu di sekolah yang ada takaful, tapi doktor pun ada takaful. Doktor pun manusia juga, kadang-kadang sakit dan perlu membuat persediaan- hospital bukan doktor yang punya betul tak?

2. Antara sebab kenapa kakitangan awam pun perlu takaful, walaupun (kelihatannya seolah-olah) dilindungi sepenuhnya oleh kerajaan adalah seperti berikut:

3. Tak ada orang yang bekerja dengan kerajaan buat selama-lamanya. Pada usia 6o tahun contohnya, adakah kita masih bekerja? Padahal waktu inilah lazimnya mula datang penyakit itu dan ini. Rasa-rasa ada tak syarikat takaful yang nak terima jika baru nak buat dalam usia ni?

4. Kedua, adakah kerajaan akan menanggung kos perubatan yang tinggi? Contohnya puluhan (atau ratusan ribu) seperti kos pembedahan misalnya? Kalau ditanggung pun, adakah 100%? Menurut seorang sahabat yang merupakan pekerja senior di sebuah syarikat swasta, kos bypass jantungnya adalah RM64 000 dan syarikat hanya peruntukkan tidak sampai RM30 000 untuk beliau. Kalau kita rasanya macam mana?

5. Adakah hospital sentiasa lengang dan kita sentiasa diberi keutamaan (priority) ketika ingin mendapatkan rawatan? Bayangkan dalam keadaan kesakitan, kita sampai di hospital jam 12 tengahari tapi pukul 12 malam baru dapat jumpa doktor?

6. Buatlah persiapan mulai sekarang. Manfaatnya besar, kosnya pun murah, jika kita bermula awal.

7. Semoga membuka sikit minda kita dan semoga urusan kita semua dipermudahkan. Terima kasih kerana sudi membaca.

(Sumber)

0 Maklum Balas:

Post a Comment

Maklum balas anda amat saya hargai. Terima kasih